Den lille mindfulnesskolen av Lisbeth Pettersen 

 

DEN LILLE MINDFULNESSKOLEN

3. Slik virker mindfulness 
Av Lisbeth Pettersen

Kort fortalt kan vi si at meditasjon er metoden og mindfulness er resultatet. Å være mindful betyr at man er våken og oppmerksom. Og for å få til det må vi være nærværende – til stede i øyeblikket.              

Man skulle tro at intelligente, utdannede mennesker stort sett var til stede i øyeblikket, men dessverre tilbringer de aller fleste mesteparten av dagen i tankene. Og tankene er som vi vet aldri i nået. De er alltid enten i fortiden og tenker på det som har skjedd, eller de oppholder seg i framtiden og drømmer om det som kan skje. Dermed går nået tapt – du kan ikke være to steder samtidig.

Tankene fører deg gjerne i alle himmelretninger, bort fra nåtiden. Kroppen, derimot, er alltid her og nå.  Mens en luftig tanke kan dra oppmerksomheten din lynkjapt ut av nået, så blir kroppen igjen her i den fysiske verdenen. 

Se for deg at du sitter i bilen og venter på grønt lys. En fyr går forbi og du blir minnet på en type du kjenner. I løpet av et splittsekund har du forlatt stedet og tatt av med tankene, som assosierer videre: Du tenker på ham du kjenner, lurer på hvor han er for tiden, at du savner ham. Den ene assosiasjonen tar den andre. Lyset blir grønt. Kanskje er du allerede så dypt inne i tankespiralen at bilen bak deg må tute for å få deg tilbake til her og nå.

Så mens tankene våre gjør at vi stadig mister oss selv i tåkeheimen, blir kroppen sittende igjen på bilsetet og fortsetter videre «alene».          

Dette fraværet av oppmerksomhet skjer mange ganger daglig. Og når vi forlater kroppen, når oppmerksomheten forsvinner ut i periferien, så daler kvaliteten på det kroppen foretar seg «alene».

Handlingen blir forringet fordi du handler ubevisst og automatisk. Du gir ikke handlingen hele din oppmerksomhet, noe som presisjon krever.
        
Når du «forsvinner» i tankene, slår autopiloten inn og fullfører oppgaven, gjerne uten at du engang reflekterer over det i etterkant. Antagelig vil du bli skremt når du begynner å observere fenomenet og innser hvor mye av livet ditt som skjer automatisk, og hvor lite som skjer bevisst, med full overveielse, og med deg selv bak spakene. 

Jo mer mindfulle jo lettere blir det å oppdage spillet mellom det bevisste og det ubevisste. 

Mange bruker meditasjonsteknikker for å roe ned tankene og få små stille pauser. De stille sekundene, eller fraværet av tanker, roer oss slik at vi får stresset ned. Som en bieffekt blir du også skarpere, mer fokusert. Mer presis og årvåken.
         
Om vi overlater hele styringen til tankene, vil de tenke stort sett hele tiden. For sinnets jobb er å tenke, å filosofere, å dividere og evaluere. Men du trenger ikke tankene når du skal nyte en kopp te, ta en svømmetur eller ligge langstrak i hengekøya. Du trenger ikke tankene for å lytte. I disse situasjonene vil tankene hindre deg i å nyte øyeblikkene som de kommer, ett for ett.

Hippiene på sekstitallet søkte «peace of mind». De ønsket fred og ro på utsiden og på innsiden, men også større indre frihet. Men den som ønsker å få fred og innsikt, må vite mer om seg selv. Vi må finne ut hvor skoen trykker. Da kan vi få anledning til å gjøre noe med saken. Siden sinnet har så stor makt over oss, er det lurt å skaffe seg innsikt i hva tankene holder på, og hvordan de preger atferden vår. 
         
Vi fødes med ubrukte, fredelige sinn, men blir godt knadde og formet underveis. Vi mister fort barnets uskyld. Du, akkurat som jeg, har fått vite hvem andre mener du er, hva andre synes du bør mene, hvordan du skal oppføre deg, og hva som er godt for deg. Hva som er rett og galt.
         
Som voksen har du mange meninger, kanskje sterke meninger, kanskje arvet fra foreldrene dine eller andre som har hatt innflytelse over sinnet ditt? 
         
Vi glemmer at vi er kultivert og programmert av andre. Når du begynner å se innover, oppdager du kanskje at du slett ikke er enig i alt som hodet ditt sier er rett og galt. Kanskje du har nye og bedre ideer om verden og din rolle i den. Og hvis ikke gamle ideer kan skrotes helt, så kan de kanskje videreutvikles og oppdateres. Kanskje datamaskinen på toppen av skuldrene må reprogrammeres og trenger en skikkelig defragmentering?
        
Hovedproblemet med programmering, kultivering og oppdragelse eller hva du vil kalle det, er at prosessen begynner allerede i ettårsalderen, så fort vi har lært å snakke. Derfor er det veldig vanskelig å få øye på fenomenet. Derfor tar vi det også ofte for gitt at holdningene våre er originalvare, og at følelsene som holdningene utløser, er sanne. «Det er bare sånn jeg er.» 

Meditasjon hjelper oss til å få større klarhet i de indre prosesser og til å forstå mer om hvordan vi er skrudd sammen. Vi tar trøbbelet med å bli bedre kjent med oss selv. Det kan bety at noe av livsløgnen går tapt, men økt innsikt gir større frihet. Innsikt gjør deg også mindre avhengig av andres bifall. Innsikt i ditt indre gir deg mot til å være den du er, så det kan være verdt prisen.
           
Gode foreldre og lærere får oss til å tenke selv. Søke selv. Finne genuine svar. Dårlige forbilder forteller deg «sannheter» og setter punktum. Ikke noe å lure på, sånn er det bare! 
         
Du har kanskje blitt forledet til å tro at du ikke kan påvirke livet ditt, og at du værsågod skal fylle din rolle, lide i stillhet, gjøre din plikt, for foreldrene dine, for fedrelandet og på toppen en eller annen Gud.             

Eller kanskje noen har innbilt deg at du er håpløs, lat, mindre begavet, lite pen osv. Eller kanskje du har arvet et negativt tenkesett og suger til deg all skitten som siger forbi. Kanskje du til og med har utviklet en negativ programvare i sinnet som påstår at du er dum, dårlig, klossete, mislykket, uintelligent.

Eller tvert imot – kan hende noen har innprentet tankene dine med at du er verdens beste, uvanlig vakker, supertalentfull, og at du kan nå hvor langt som helst, bli verdensmester om du vil! 
         
Om du ikke er født med rebelske gener, er det lett å bare tro på det som blir sagt og ubevisst kopiere omgivelsene. Eller velge nøyaktig motsatt kurs av den som foreldrene dine pekte ut for deg.         
        
Men hva slags frihet er det? Å gå helt til den andre ytterligheten handler ikke om å velge selv – bare om å protestere. Du er like fullt ytrestyrt. Å gjøre det motsatte er bare en reaksjon, ikke et reelt valg. Kanskje din sannhet ligger et sted midt imellom.           

Meditasjon fungerer i praksis som en indre rengjøring. Vi vasker ut og roer ned støy som ellers gjør det vanskelig å høre vår egen stemme.

Dette betyr at du kan bli bedre til å lytte. Til å sjekke; er det dette jeg vil med mitt liv? Og til å høre hva andre faktisk sier. 

Mange av oss må leve et halvt liv før vi oppdager at vi ikke lever ekte og genuint. Før vi ser at vi har gått på akkord med det vi har lyst til og talent for. Vi har pleaset andre og bygd opp en personlighet som ikke stemmer med det indre terrenget. Kanskje valgt feil yrke, bare fulgt strømmen, gjort som venner, eller latt oss pushe av overambisiøse foreldre.      

Det er uansett opp til oss selv å oppdage og ta i bruk talentene vi har fått, og det er vårt tap om vi ikke gjør det og bare lar humla suse – eller skylder på de andre.


ØVELSE:

Hverdagen gir oss mange muligheter til å ta små pauser hvor vi kan slippe taket i alt. For eksempel når du er passasjer på bussen. Finn deg et sete hvor du sitter litt beskyttet. Folk rundt deg vil uansett tro du sover, så glem dem. Kjenn at du sitter på setet. Kjenn at rumpa og lårene slapper godt av. At føttene hviler mot gulvet, og armene ligger avslappet i fanget.  Slipp skuldrene ned og magen ut. Så gir du hele oppmerksomheten til bevegelsen, den lille ristingen som skjer når kjøretøyet beveger seg. La kroppen følge ristingen, vær passiv og føyelig i den lille ristingen. Vær som et løv i vinden. Slipp spenningen i kroppen og den ubevisste trangen til å holde igjen eller motstå bevegelsen. Ha fullt fokus på de ørsmå bevegelsene. Legg merke til hvordan du føler deg etterpå. Fikk du hvilt kroppen?  

© 2014 Insearch Media

Vil du lese flere kapitler?
Klikk på facebook-linken nedenfor, og lik siden. Da blir du oppdatert om nyheter
.

  BØKER AV LISBETH PETTERSEN    
                                 La meg ikke huske                Lev mer med mindfulness          Den lille mindfulnesskolen av Lisbeth Pettersen      Zen Lounge facebook