Den lille mindfulnesskolen av Lisbeth Pettersen 

 

DEN LILLE MINDFULNESSKOLEN

1. Hva er mindfulness og hvor kommer metoden fra?
Av Lisbeth Pettersen

Ordet mindfulness er misvisende når det oversettes direkte til norsk. Mindfulness høres ut som et sinn stappfullt av tanker og følelser. Men ordet betyr det motsatte; det betyr et skjerpet, oppmerksomt og nærværende sinn.

Et sinn som er våkent og observant, og følelsesmessig nokså nøytralt. Et mindfullt sinn har ikke store følelsesmessige drama på gang som kan forstyrre konsentrasjonen. Det har heller ikke for mye indre dialog som tar deg vekk fra øyeblikket. Du er mer til stede i nået - ikke bare i tankene, som er alle andre steder enn enn her og nå.  

Meditasjon og mindfulness kommer fra India og har utspring i buddhismen. Teknikkene er 2500 år gamle og ble tradisjonelt brukt til å søke åndelig oppvåkning og spirituell opplysning.      

I moderne tid har mindfulness blitt mer pragmatisk, og er blitt svært populært også i Vesten. I USA har den amerikanske legen Jon Kabat-Zinn gjort metoden stueren blant vestlige medisinere.

Siden 1970 har mindfulness blitt brukt både til smertebehandling og for å styrke den mentale helsen. Forskning.no har omtalt en rekke nye studier, blant annet en metastudie utført av danske forskere. Den viser hvordan mindfulness kan hjelpe kreftsyke med å takle angst og depresjon. Og mens antidepressiver har bivirkninger og er kostbare, er mindfulness gratis og uten bivirkninger. 

I USA og flere land i Europa er mindfulness godt innarbeidet i samfunnet og arbeidslivet. Blant annet har den amerikanske hæren tatt i bruk mindfulness for å stoppe den negative trenden med selvmord blant soldater som har vært i krig. Heller enn å undertrykke negative tanker og følelser og late som om man er glad, hjelper meditasjon og mindfulnesstrening soldatene til å få bedre innsikt i seg selv og utløp for følelser.               

Poenget med mindfulness er å bli mer oppmerksom, bevisst, til stede. Når vi har forhøyet oppmerksomhet, unngår vi å handle automatisk av gammel vane. Dermed får vi anledning til å velge aktivt heller enn å tråkke i samme spor.        

Mindfulness skiller seg klart fra mentale teknikker. Det handler verken om positiv tenkning, om å tenke «riktig» eller å ha en spesifikk innstilling. Det handler tvert imot om å observere alle tanker, både de negative og de positive, og øve seg på å slippe taket i dem. Det handler om å øke oppmerksomheten på det som skjer i nået, og derigjennom få litt fred fra sinnets evige kjatring. Uavhengig av om det er positive eller negative tanker. 

Når du begynner med teknikkene, vil du oppdage at tankene faktisk aldri er i nået. Tankene oppholder seg alltid i framtiden eller i fortiden. Det er egentlig ganske logisk, for en tanke evaluerer noe, og for å evaluere må man ut av nåtiden, vekk fra det levende øyeblikket og inn i tankene. Tankene har sin egen verden av fortid og framtid, men de er aldri her hvor kroppen din er. Nå.            

Derfor er det viktig at du lærer deg forskjellen mellom å være i nået og å være i tankeverdenen. Om du oppholder deg for mye i tankenes verden, vil oppmerksomheten din bli sløvere. Og når du er full av tanker og lav på tilstedeværelse, blir det dårligere resultat på alt du foretar deg. 

Kanskje du skal levere en oppgave under tidspress, men ikke klarer å konsentrere deg fordi tankene dine er opptatt med å planlegge noe du skal gjøre senere. Eller kan hende tankene dine er opptatt med fortiden; de grubler over noe du opplevde i går eller i fjor. Kanskje du sliter med en vond følelse fra noe som tilhører fortiden, men som fortsatt krever din oppmerksomhet.      

Vi er opplært til å mene at tanker og intellektet har høy verdi, og at tanker er viktige. Ja, de er viktige til sitt bruk, men vi trenger ikke å tenke hele tiden! Faktisk forstyrrer tankene oss og stjeler oppmerksomhet, slik at fokuset på det vi holder på med, blir svekket.

Tankens oppgave er å tenke, men for mye tankevirksomhet gjør oss fraværende. En fraværende person får med seg mindre av det som skjer i nået.

Et velkjent problem med overtenking er at man heller ikke klarer å samle tankene, at du må lese en paragraf om og om igjen fordi du ikke husker noe av det du leste. Dette skjer fordi vi er fraværende, fordi tankene holder på et annet sted. 

For å samle oss om en oppgave trenger vi et visst fokus, en viss konsentrasjon. Tanketumling kan gjøre læreprosessen treig og mer anstrengende enn nødvendig, mens økt nærvær skjerper læreprosessen og holder uønskede tanker vekk.   
© 2014 Insearch Media

Vil du lese flere kapitler?
Klikk på facebook-linken nedenfor, og lik siden. Da blir du oppdatert om nyheter
.

  BØKER AV LISBETH PETTERSEN    
                                 La meg ikke huske                Lev mer med mindfulness          Den lille mindfulnesskolen av Lisbeth Pettersen      Zen Lounge facebook